هشدار نسبت به شیوع تب کریمه | هیئت‌ها از ذبح دام در خیابان و منازل خودداری کنند

سازمان دامپزشکی اعلام کرد: مردم از ذبح دام خارج از چرخه نظارت بهداشتی دامپزشکی مثل ذبح در معابر عمومی، خیابان و منازل اکیداً خودداری نمایند.
هشدار نسبت به شیوع تب کریمه | هیئت‌ها از ذبح دام در خیابان و منازل خودداری کنند
کد خبر : ۶۹۳۸۶

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به فعالیت ۸۵ تیم دامپزشکی اصفهان در روز عید سعید قربان، گفت: باتوجه به شیوع تب کریمه کنگو معضل اساسی و نگرانی سازمان دامپزشکی، ذبح کردن دام در مراکزی غیر از کشتارگاه‌ها در روز عید قربان است.

علیرضا ادیبان، درباره ذبح دام در آستانه عید قربان و نگرانی نسبت به انتقال بیماری تب کریمه کنگو، اظهار کرد: با توجه به نذورات مردم در عید قربان، اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، هر سال برنامه ویژه‌ای دارد تا دام‌ها تحت شرایط بهداشتی و شرعی ذبح شود.

وی با بیان اینکه در عید قربان برخی مردم براساس رسوم گذشته دام‌هایی را ذبح می‌کنند، گفت: طبق قانون، کشتار دام غیر از محیط کشتارگاه ممنوع است، اما قانون اجازه داده مردم عید قربان در خانه‌ها هم دام را ذبح کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: مطابق برنامه‌ریزی کشتارگاه‌های دام استان از ساعت ۷ صبح تا یک بعدازظهر فردا عید قربان فعال هستند تا مردم علاوه بر خرید دام، بتوانند کشتار انجام دهند.

وی همچنین گفت: به علت دور بودن شهر‌های بزرگ مثل اصفهان، نجف‌آباد، برخوار، شاهین‌شهر و … از کشتارگاه‌ها، دامپزشکی استان در مناطق مختلف شهر اصفهان ۱۲ سایت را برای کشتار دام نذری مردم درنظر گرفته است تا دام در شرایط بهداشتی زیر نظر کارشناسان دامپزشکی و ناظران شرعی ذبح شود.

ادیبان البته توصیه کرد که مردم نباید دام خود را در منازل و کوچه و خیابان ذبح کنند، چراکه اکنون بیماری تب کریمه کنگو و یا شاربن در کشور و استان شایع شده است.

وی با تاکید بر اینکه بیماری‌های مشترک دام و انسان بیخ گوش مردم است، گفت: اگر مردم غفلت کنند احتمال درگیری آنها وجود دارد به همین دلیل اداره کل دامپزشکی سایت‌هایی در را در برخی شهر‌ها ازجمله برخوار، شاهین‌شهر دولت‌آباد و نجف‌آباد نظر گرفته تا مردم دام خود را برای نذری عید قربان در این مکان‌ها ذبح کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه طی روز عید قربان ۲۹ کشتارگاه استان اصفهان فعال است، ادامه داد: همچنین در این روز ۸۵ اکیپ ثابت و سیار شامل ۴۶ تیم ثابت و ۳۹ تیم سیار فعالیت می‌کنند. در این تیم ۴۶ دامپزشک، ۷۱ نفر بازرس گوشت سالم و ۳۸ ناظر شرعی نسبت به ذبح دام فعالیت می‌کند.

به گفته ادیبان، باتوجه به شروع فصل تابستان و شیوع تب کریمه کنگو معضل اساسی و نگرانی سازمان دامپزشکی، ذبح کردن دام در مراکزی غیر از کشتارگاه‌ها است که این بیماری از طریق دام یا کنه به انسان منتقل نشود.

وی البته با توجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور و چند مورد ابتلا در استان به مردم توصیه کرد که اگر دامی را برای نذری در این روز ذبح می‌کنند گوشت آن را ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال قرار دهند تا جمود نعشه صورت گرفته تا عامل بیماری کریمه کنگو از بین برود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان همچنین با بیان اینکه افراد در زمان خرد کردن گوشت نذری از دستکش و عینک مخصوص استفاده کنند، افزود: برای جلوگیری از انتقال بیماری دام به انسان، افراد اصلاً جگر خام مصرف نکنند و جگر را به‌صورت پخته مورداستفاده قرار دهند.

وی اضافه کرد: شهروندان می‌توانند از طریق شماره مستقیم ۱۵۱۲ دامپزشکی سوالات خود را در مورد ذبح دام و کشتار آن مطرح کنند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایسنا
مجله زندگی
ارسال نظر